Spread the love

נכתב על ידי אלון

בניגוד לסרטים המסחריים של האולפנים הגדולים, שמרחף מעליהם צל הלוואות תקציבי הענק מהבנקים, לסרטים עצמאיים יש את הפריווילגיה להציג את המחשבה ונבכי ליבם של היוצרים, גם בלי להתחשב בדעת הקהל הרחב. הסרט של סלבה צוקרמן, "Liquid Sky" מנצל את ההזדמנות הזו לחופש יצירתי עד הקצה.

לאורך שנים רבות הייתה אסורה בקולנוע האמריקאי הצגה של מיניות בכלל, ומיניות להט"בית בפרט. עולם הקולנוע מצא את הדרך שלו להציג את הנושא הזה בכל זאת, בצורה מרומזת בעיקר, בסרטים פופולאריים כמו "חמים וטעים", "מרד הנעורים" ומאוחר יותר "Point Blank". כשהצופים מאסו בשמרנות של בתי הקולנוע הם ייבאו "סרטים זרים" מאירופה, כאלו שלא חששו מהצגת מיניות דרמטית. סרטים אלו השפיעו גם על הקולנוע הפופולארי. אחד מהשיאים הגיע ב-1982 עם הסרט "Making Love", שהופץ על-ידי אולפני פוקס ועסק באהבתם של שני גברים. עוד לפני כן, במהלך שנות השבעים, הקולנוע האמריקאי ביסס את עצמו מחדש עם "הגל האמריקני החדש". את הניצנים של הגל הזה אפשר למצוא בסרטים שוברי הקוד של פרמינגר, ובבמאים שהיו חדשניים וגם מאד פופולאריים, כמו ספילברג, קופולה וסקורסזה. בזמן שצופי קולנוע הזרם המרכזי התרעמו על שבירת מוסכמויות בהצגת אהבה בין גברים,  ונהנו מהשילוב בין הקולנוע האירופאי לקולנוע האמריקאי החדש, קולנוע השוליים העצמאי היה כבר כמה צעדים קדימה.

באותה השנה שבה יצא "Making Love" יצא גם הסרט “Liquid Sky”. המגדר הנזיל של כמה מגיבוריו (למשל, נשים גבריות או גברים נשיים) היא לא נקודת קונפליקט דרמטית של העלילה, אלא חלק מנקודות המוצא של הסרט עצמו. הדמויות, כמו הסרט, מתעניינות בזהויות המיניות והמגדריות וחוקרות אותן בלי לסבול מאמביוולנטיות. להיפך: דווקא ההטרוסקסואליות מוצגת כמיניות אלימה, שתלטנית, צבועה ונצלנית. ההטרוסקסואליות, שהיא תוצר של הגדרה חברתית שמבוססת על דכאנות כוחנית, מקושרת בסרט לזרם המרכזי של הוליווד. הקישור הזה נעשה בעיקר דרך דמות של בחור שמנסה לסמם ולשכר את אחת הגיבורות על-מנת לנצל אותה, ומספר לה שהוא מקושר לאולפני MGM. הקולנוע הוא אחת מהמדיות העיקריות שעיצבו את הדימוי של ההטרוסקסואליות וקיבעו אותן בתודעה החברתית. שחקנים כמו קלארק גייבל, ג'ון וויין ועד לברוס וויליס, ביססו את הסטריאוטיפ של איך גבר אמור להתנהג ולהראות. אי-הטבעיות של הבניית המגדר גם נאמרת מפורשות במשפט "Don’t you understand that your suit was also a costume?", וגם במוטיב "המסכות שעל פנינו" השזור לאורך כל הסרט. בנוסף לכך, הסרט מאזכר את הקולנוע האירופאי בשמו של ז'אן קוקטו ובסגנון משחק של "מודלים" ברוח רובר ברסון.

עם סגנון חזותי אלקטרוני באופיו, בו פעימות לב הופכות דרך מיקרופון לתוף אלקטרוני, נקודת המבט של החייזרים על יחסי מין הוא בצבעים "מחשביים" של 4 ביט. דרך צילומי POV אלו הסרט מגדיר את עצמו כאחר, וגם את הקולנוע של הזרם המרכזי כ"אחר" שלו: כלומר, כזה שרואה באופן מוזר את הקולנוע הזה ואת המיניות הזו, ומיד מכלה אותה. גם ביחסי גודל התמונה, 4X3, קיימת אחרות: זהו יחס השמור לטלוויזיה דאז, ה"אחר" של הקולנוע כולו.

צוקרמן משתמש בפריווילגיה של הקולנוע העצמאי ובשפה הקולנועית המתאימה ליצירת אנטיתזה לזרם המרכזי של הקולנוע ושל המיניות, וכדי להצהיר הצהרה: אין "אחר" אימננטי ועליון ואין "טבעי" אחד ונכון.

4 thoughts on “סקס אחר וה"אחר" בקולנוע – על מיניות בקולנוע הגל החדש וב"ליקוויד סקיי"”

  1. מרתק. בזמן אמת זכור לי שהסרט הוצג כאן כגרוע, מבחיל ומרתיע. הייתכן ששנפלתי קורבן לתעמולה ממסדית שקרית? כל מה שקראתי על הסרט בימים האחרונים מעיד על כך.מתרגשת לקראת ההקרנה.

    1. מה זה "גרוע"? מדוע הוא "מרתיע"? לרוב אנחנו לא מתחברים לדברים שזרים לנו. באופן אירוני, אלה הנושאים שבהם הסרט עוסק, והוא מבהיר זאת גם בצורה וגם בתוכן שלו. זו לא "תעמולה ממסדית", או אם להשתמש במונחים קצת יותר ממוקדים: לא מדובר ב-RSA (ממסד) אלא ב-ISA (חברה ותרבות), אלה שמגדירים לנו לא רק מי אנחנו בעצמנו ומה מקומנו בחברה, אלא גם מי "האחר" ומה מקומו בחברה. כמובן שזהו "אחר" שאינו טבעי, מוחלט ואלמותי אלא תרבותי שמוצאו הוא חברתי-היסטורי, קרי אידיאולוגי. ובזה עוסק הסרט.

      תודה אורית 🙂

  2. ראינו את הסרט בזמן אמת. כתבו עליו דברים איומים.
    אנחנו אהבנו אותו מאוד.
    כמו את "ראש מחק" של דייויד לינץ'.
    הנון-קונפורמיזם שלו שבה את לבנו התמים והצעיר.

    1. אכן מזכיר את "ראש-מחק" של לינץ', לתחושתי בעיקר באווירה הסוריאליסטית, שבשני הסרטים יוצרת עולם שהוא מגובש וקוהרנטי אבל שונה מאוד מהעולם שאנחנו מכירים מהיומיום שלנו, מה שגורם לסקרנות. שני הסרטים גם עוסקים בנושא של מיניות, שבסרט של לינץ' נראית כמבעיתה, ובסרט של צוקרמן נראית כאלימה ומדכאת.

      תודה בועז 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החוג באינסטגרם